Nätcasinot PlayOJO slutar med tv-reklam på bästa sändningstid.
Debatten kring spelreklamen har pågått för fullt den senaste tiden och ett av problemen som ofta lyfts är spelreklamens inverkan på unga. Nätcasinot PlayOJO har nu som första spelbolag valt att helt sluta sända tv-reklam mellan 16.00 och 21.00 för att minimera risken att påverka unga – och uppmanar kollegorna i branschen att göra detsamma. I och med avskaffandet av det svenska spelmonopolet, som trädde i kraft den 1 januari i år, får nu licenserade spelbolag verka på den svenska marknaden så länge en rad krav efterlevs. Bland annat får man inte vända sig till personer under 18 år i sin reklam. Nätcasinot PlayOJO, en av branschens största tv-reklamköpare, drar detta ett steg längre genom att helt sluta med tv-reklam mellan klockan 16.00 till 21.00, då tv-tittandet är högt bland unga. – Som ett ansvarsfullt spelbolag vill PlayOJO utöva måttfullhet i sin marknadsföring, särskilt i sammanhang då minderåriga exponeras för spelreklam på tv. PlayOJO arbetar med tv-kanalerna för att genomföra den här frivilliga begränsningen så snart som möjligt, säger Costas Alexandrou, VD för Skill On Net Ltd, innehavare av spellicensen som PlayOJO verkar under. Genom att helt upphöra med tv-reklam mellan klockan 16.00 och 21.00 kan PlayOJO begränsa sin påverkan på unga och dessutom förekomma eventuella framtida regleringar. PlayOJO uppmanar nu resten av spelbranschen att ta ställning och följa i deras fotspår. – Det här är rätt väg att gå, inte bara för PlayOJO utan för hela branschen, säger Costas Alexandrou.