Gargantoonz – intervju Play’n GO om deras efterlängtade slot

Eddie Palmén, Speljournalist
november 24, 2023
195 Visningar

Idag får vi ta del av en intervju med Magnus Wallentin från Play’n GO! Magnus är ambassadör på den svenska spelstudion som gjort sig känd för de populära Toonz-spelen. Den senaste titeln kallas Gargantoonz och kommer den 30:e november. Häng med när vi dyker djupare in på den nya slottens unika funktioner och vad du kan förvänta dig!

Vad är det unika med Toonz-serien som gör att de drar till sig så många spelare?

Magnus:

Definitivt funktionerna. Varje snurr ger en specialsymbol som vid vinst kan skapa 1–2 wilds – en enkel men spännande funktion. Spelets Experiment Charger med de olika nivåerna ger samtidigt vinsterna lite mer djup.

Toonz-serien är känd för de charmiga karaktärerna och progressiva mekanismer. Exakt vad för nya funktioner får spelare se fram emot i Gargantoonz?

Magnus:

En hel del.

  • Slumpade wildsymboler – efter döda (icke-vinstgivande) snurr på 4–8 hjulpositioner.
  • Skiftande wilds – en utvald symbol skapar 1–2 wilds när den är med i en vinstkombo.
  • Supernova – 3-5 specialwilds som dyker upp och kan vandra runt och krossa andra symboler och fylla Experiment-mätaren efter vinst.
  • Gamma Ray Burst – 7–9 wilds läggs till och dessa och andra vinstsymboler tas bort och matar Experiment-mätaren.
  • Black Hole: 4–6 svarta hål (wilds) läggs till och efter vinst tar de död på intilliggande symboler och fyller på Experiment-mätaren.
  • Overcharge – Varje wild-experiment kan fyllas över med 80 symboler vilket kan aktivera Gargas vinstmultiplikator på x1, x2, x3 eller x4.

Hur ser Gargantoonz matematiska modell ut? Hur är volatiliteten och balansen mellan risk och belöning jämfört med de andra Toonz-spelen?

Magnus:

På en volatilitetsskala är det en 8 så ungefär som de andra spelautomaterna fast mindre än Reactoonz och Gigantoonz.

”Maxvinsten är den andra eller tredje högsta i serien beroende på om man räknar med Dr. Toonz som tekniskt sett är en video slot. Gargantoonz maxvinst är 7 000x jämfört med Reactoonz 4 570x.”

Möttes ni av några utmaningar under utvecklingsstadiet för Gargantoonz? Hur hanterade ni dem i så fall?

Magnus:

Som alltid när det gäller uppföljare var den största utmaningen – och något jag tycker vi gjort ett bra jobb med – att ta det spelare gillar från originalet och samtidigt introducera nya färska funktioner. Att balansera så spelare kan känna igen sig utan att det blir för mycket av det gamla. I slutändan tror vi spelare kommer älska det vi gjort med Gargantoonz och vi är hajpade över att äntligen lansera slotten.

Bortsett från Gargantoonz, hur ser Play’n GO på framtiden för online slots de närmaste 3–5 åren?

Magnus:

Vårt mål är att skapa de roligaste spelautomaterna på nätet. Vi siktar alltid på att vara bäst när det kommer till narrativ, ljud/bild och spelupplevelsen i stort. Det är vad vi blivit kända för och den väg vi väljer att fortsätta på. Att ta oss in på nya spelmarknader är såklart också en ambition och det kommer vi fortsätta med samtidigt som vi utvecklar nya fantastiska slots.

Författare Eddie Palmén, Speljournalist

Eddie är en speljournalist och skribent med över 10 års erfarenhet av att analysera och rapportera om casino-industrin. Som expert inom iGaming håller han alltid utkik efter nya spelsläpp och casinon på den svenska spelmarknaden. Eddies publiceringar sträcker sig från branschnyheter och guider till spelpolitik och sporthändelser. Han är själv en gedigen spelare med en särskild förkärlek till spelautomater.